whatsapp WhatsApp שיחה עם נציג אונליין

עולמם הנסתר של החלומות הצלולים

31.05.22

עולמם הנסתר של החלומות הצלולים

האם תהיתם אי פעם איך זה מרגיש לעוף? לעבור דרך קירות? לנשום מתחת למים, ללכת על מאדים, לשבת על כוס קפה עם ג’ון לנון או עם הדלאי לאמה (ואפילו לדבר איתם בעברית)?

כן, כל הדברים האלה לא יתקיימו במציאות, לפחות לא כרגע. אבל זה לא אומר שהם לא יכולים להתקיים בתוך המוח שלכם. אל תתבלבלו, מדובר בחוויה שמגרה את כל חמשת החושים ומרגישה מציאותית לחלוטין. איפה, אתם שואלים? נכון, כבר ניחשתם לפי הכותרת.
בחלום.

אם תרשו לי לצטט את ויקיפדיה, אז חלימה מודעת הידועה גם בשם חלימה צלולה או חלום צלול (Lucid Dream), היא תופעה המתרחשת כאשר אדם מודע לכך שהוא נמצא בחלום כאשר הוא ישן. תודעה זו מאפשרת לאותו אדם לשלוט על פעולותיו ב"מרחב החלום", מרחב אשר נתפס כמציאותי להפליא ("חלימה מודעת", ויקיפדיה). בחלומות צלולים ניתן לשלוט למעשה בתוכן החלום. החוויה מפעילה את כל חמשת החושים בדומה למצב ערות, ובצורה זו אתם יכולים להגשים כל מחשבה או פנטזיה ללא קשר לחוקי הפיזיקה וההיגיון. חולמים צלולים, או בשם הרשמי אונירונאוטים, משתמשים ביכולת המופלאה הזו לשלל מטרות: שיפור איכות השינה, התגברות על סיוטים, התגברות על חרדות, מימוש פנטזיות וחקר העצמי.

אבל כדי לדבר על חלום צלול ולהבין איך חולמים אותו, צריך לדבר על חלום בכלל. החלום הוא האופן שבו המוח מקטלג ומסדר את המידע שהוא סופג מדי יום. אפשר להשוות זאת, אם תרצו, למעבד של מחשב. אבל בניגוד למחשב, אנחנו לא חושבים בשפה בינארית של 0 ו-1, אלא בשפה נרטיבית, כלומר בסיפורים. החלום הוא סיפור – מופשט יותר או פחות – אבל יש לו התחלה, אמצע וסוף. אולי זאת הסיבה שבני אדם כל כך אוהבים סיפורים: זאת הדרך שבה אנחנו מעבדים את כל המידע הכאוטי הזה שנמצא בעולם, ומרכיב בסופו של דבר את האישיות שלנו. החלום הוא מרחב אסוציאטיבי, הנשען על מחשבות וזיכרונות, אבל במצב הזה המוח מתפקד כמעט בדיוק כמו בזמן ערות (בשונה מלדמיין, חלום מדמה מציאות של ממש). בזמן החלום אנחנו מתפקדים כתסריטאים, בימאים, צלמים, שחקנים וקהל של הסרט, הכל בבת אחת: אנחנו משוטטים בעולם החלום ומגיבים להתרחשויות בלתי-צפויות בו, מבלי לדעת שלמעשה אנחנו יוצרים אותן באותה הנשימה.

החלום הצלול הוא מפתח המעבר מחלימה פסיבית לאקטיבית. אנחנו לא רק מגיבים למה שקורה בחלום, אלא אנחנו מחליטים בדיוק מה ליצור בו.

תופעת החלום הצלול החלה לקבל הכרה בעולם האקדמי רק בשנות ה-70 של המאה ה-20. כיום היא נחקרת תחת תחום רשמי הנקרא אונירולוגיה. יחד עם זאת, חולמים צלולים היו עוד הרבה לפני כן, והעדות האקדמית הראשונה לכך עלתה על הכתב כבר בשנת 1913 על ידי סופר ופסיכיאטר הולנדי בשם פרדריק ואן-אידן. הוא גילה שכאשר הוא יודע שהוא חולם בזמן החלום עצמו, הוא יכול לגרום לכל דבר לקרות באמצעות המחשבה בלבד, בדומה לכוחות קסם. אף על פי שמחקריו היו מקיפים ונערכו על פני עשרים שנה – ושילבו הן חוויות אישיות והן עדויות – חוקרים אחרים התנגדו לעצם היכולת לשלוט בחלום ופסלו את בסיסה המדעי. כאמור, רק בשנות ה-70 האקדמיה הכירה בתופעה כאפשרית מדעית, ומאז הולך המחקר ומתרחב.

קהילת החולמים צלולים הולכת וגדלה מיום ליום. שמי תאי, בת עשרים ושש, וכיום אני סטודנטית לתואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל-אביב. כשהייתי בת תשע שנים בלבד אבי חשף אותי לעולם החלומות הצלולים, ואחרי החלום הצלול הראשון שלי, כבר ידעתי שאין דרך חזרה: אני מתכוונת להתאמן עד שאצליח להגיע לשליטה מלאה בחלום.

בחלום הצלול הראשון שלי ניסיתי לעוף. הלכתי בידיים מושטות קדימה לאורך הקומה השנייה של בית ילדותי עד החלון, ואז יצאתי ממנו והמשכתי ללכת באוויר. ההרגשה כמובן לא הייתה דומה לשום דבר שחוויתי במציאות. הרוח המצליפה מכיוון שמדובר בכל זאת בגובה של קומה שנייה, החוסר המוזר בכוח המשיכה, החופש המוחלט להגיע לכל מקום במרחב ללא מאמץ, החיכוך באוויר וכוחות הג'י, כל אלה השתכללו בתוך המוח שלי ויצרו חוויה מלאה, עוצמתית, ובעיקר מציאותית להחריד.

הדבר המעניין הוא, שלא משנה על מה חולמים ומה מנסים לעשות – המוח משלים את כל הפרטים הקטנים לקבלת חוויה מלאה. בשום שלב בחלום לא חשבתי באופן אקטיבי על הרוח, על כוח המשיכה, או על דבר מעין זה. המוח, אחת התעלומות המופלאות ביותר ביקום שלנו, משלים את הפרטים הללו בעצמו. וכך קרה בכל חלום צלול שחלמתי מאז (למשל כאשר קירבתי את השמש לכדור הארץ וכמעט נצליתי חיה, או כאשר חיבקתי את סבתי האהובה שבוע אחרי שנפטרה והרחתי את ריחה המוכר).

כדי לחלום חלומות צלולים דרוש אימון. לא בכדי אונירונאוטים מתקשים להגיע לשליטה מלאה בחלום – המוח כל הזמן מתנגד, באופן טבעי, למודעות הזו. אפשר להמשיל את החלומות הצלולים הראשונים למשיכה בחבל. קצה אחד מושך הלא-מודע, שרגיל לשלוט בחלום ולתת לנו לשוטט בו מבלי לדעת כלום, וקצה שני מושך המודע, שיודע כי מדובר בחלום ורוצה לפסל את העולם לפי ראות עיניו.

ישנן שיטות ותיאוריות רבות המנחות איך להתחיל לחלום חלומות צלולים, ואיך להתאמן כדי להגיע לשליטה מלאה בהם. לא אוכל לפרוש כאן את כל משנתי, אבל אפרט על המפתח החשוב ביותר להצלחה: בדיקות מציאות.

זה אולי מובן מאליו, אבל כשאנחנו חולמים אנחנו כמעט אף פעם לא יודעים שמדובר בחלום. האתגר המרכזי הוא לעבור בזמן החלום למצב צלול, כלומר להפוך מודעים לחלום. איך עושים את זה? פשוט מאד – בדיקות מציאות. ישנן שיטות רבות לבדוק את המציאות כמו ספירת אצבעות, הכנסת יד ביד השנייה, הסתכלות במראה ועוד. אבל אני מציעה את השיטה הפשוטה ביותר: בדיקת השעון. כל שעליכם לעשות הוא להסתכל בשעון. נכון לכתיבת שורות אלה, השעה כרגע אצלי היא 9:51. עכשיו עליכם להסתכל על משהו אחר, לא חשוב מה, ולחזור ולבדוק שוב את השעה. השעה אצלי עדיין 9:51. גם אצלכם השעה אמורה להיות אותה השעה בדיוק (או דקה אחרי). וזה אומר שאתם ואני ברגע זה ממש, לא חולמים.

כי בחלום, בפעם הבאה שתסתכלו בשעון, השעה ממש לא תהיה אותה השעה. וכי למה? כמו שאמרתי בהתחלה, החלום הוא מרחב אסוציאטיבי, הוא הרי לא מציאותי באמת. המוח בורא עולם יש מאין ולכן הפרטים בו אינם יציבים. כשאנחנו חולמים בצורה פסיבית אנחנו לא מבחינים בפרטים המשתנים האלה, אבל אם נחפש אותם באופן אקטיבי אנחנו נשים לב. אם תערכו בדיקת מציאות בזמן החלום עצמו, אתם מיד תבחינו שהשעה השתנתה ותבינו כי מדובר בחלום.

אבל איך מגיעים למצב שבו עורכים בדיקות מציאות בתוך החלום?

פשוט מאד – כוח ההרגל! ככל שתערכו יותר ויותר בדיקות מציאות בשגרה, אתם תגלו שבדיקת המציאות נעשתה לכם לטבע שני וזה ייכנס לכם גם לחלומות. סקפטים? הרשו לי לספר לכם כי בוקר אחד קמתי בבוקר והתארגנתי לבית הספר. אמא שלי ואני נכנסנו למכונית ועמדנו לצאת לכיוונו. החלטתי שאמנם אני בדרך לבית הספר ובסיטואציה שגרתית לחלוטין, אבל לא יזיק לעשות בדיקת מציאות, כרגיל. בפעם הראשונה שהסתכלתי בשעון השעה הייתה 7:45, זמן סביר ביותר. אבל בפעם השנייה שהסתכלתי בשעון השעה הייתה 8:30. רק בשלב הזה, כאשר הבנתי שאני חולמת, נזכרתי שזה בכלל החופש הגדול...

אין שום סיכוי שהייתי זוכרת חלום כל כך שגרתי אילולא הוא היה הופך לצלול. כך רובנו: אנחנו לא זוכרים את רוב החלומות שלנו, במיוחד לא את השגרתיים, ולכן על-פניו נראה שאין סיכוי שנערוך בדיקות מציאות בחלום. אבל האמת היא שאנחנו זוכרים בעיקר את החלומות המפחידים, המרגשים, או את אלה שקרובים לשעת ההתעוררות, ומפספסים את החלומות השגרתיים. אנחנו פשוט לא זוכרים אותם ולא יודעים שהם קיימים. אלה בדיוק החלומות שאנחנו מנצלים כדי להיכנס פנימה אל תוך עולמם הנסתר של החלומות הצלולים.

סקרנים? רוצים לשמוע מאד?
אני מעבירה הרצאות וסדנאות באופן פרטי וגם לקהל הרחב. במפגשים האלה נלמד לעומק על היכולת הזו, נפריך או נאמת מיתוסים (למשל – האם חלומות צלולים גורמים לשיתוק שינה? האם הם מערערים לנו את היכולת להבחין בין מציאות לחלום?) ונלמד גם מה הן השיטות להגיע לחלימה מודעת מלאה: איך לזכור חלומות יותר טוב, איך לא להתעורר, איך להצליח לשלוט במרחב החלום, איך ליצור דברים מכוח המחשבה ועוד.
מוזמנים להתעדכן דרך דף הפייסבוק או לעקוב אחריי באינסטגרם, ואם התעוררו בכם שאלות – תרגישו חופשי לכתוב לי!

תאי אתר, אונירונאוטית
בעלת ניסיון של 16 שנים בחלימה צלולה
tai.atar22@gmail.com

FACEBOOK 

INSTAGRAM 

 

בהתאם לכללי האתיקה וסטנדרטים מוסריים בזכרון אסור להשתמש בביטויים פוגעניים ופוגעניים

השם לא יכול להיות פחות משני סמלים וארוך מ -100 סמלים

הביקורת נוספה בהצלחה!

היא תופיעה בעוד מספר רגעים.

בהתאם לכללי האתיקה וסטנדרטים מוסריים בזכרון אסור להשתמש בביטויים פוגעניים ופוגעניים

Name can't be less than 2 symbols and longer than 100 symbols

הביקורת נוספה בהצלחה!

היא תופיעה בעוד מספר רגעים.